vrijdag 14 augustus 2015

DIY NATUURLIJKE DEODORANT STICK

Heel eenvoudig maak je zelf effectieve deodorant, het is goedkoop en ook nog vrij van schadelijke stoffen


Deze tip kreeg ik van een vriendin van mij en ik had nooit verwacht dat
het ook daadwerkelijk zo goed zou werken.
Eerder gebruikte ik deodorants met antiperspirant, 
omdat ik wil dat een deodorant een dag lang voor me werkt.
De anti-transpirant deodorants zijn niet sterk genoeg voor mij en
ik heb geen zin om steeds bij te moeten smeren/sprayen.
Antiperspiranten komen echter steeds vaker slecht in het nieuws 
i.v.m. het aluminium dat schadelijk zou zijn voor de gezondheid

en daarom was ik op zoek naar een alternatief.
Dit alternatief is goedkoper en gezonder en doet absoluut niet onder
voor een antiperspirant deodorant.
Wil je weten hoe je het werkt en hoe je het eenvoudig maakt?
Klik dan op de "meer" button.





Hoe werkt het?

Het recept voor deze deodorant is:


6 eetlepels kokosolie
4 eetlepels natrium bicarbonaat
4 eetlepels maizena




Kokosolie is de basis. Deze olie werkt verzachtend voor de huid en is daarnaast ook anti-
bacterieel. Dit zorgt ervoor de bacteriën die de zweetgeur veroorzaken tegen te gaan.
Natrium bicarbonaat, oftewel baking soda, neutraliseert geur en 

haalt daarmee de zweetgeur weg in plaats van deze te maskeren.
Tot slot zorgt de maizena ervoor dat het geheel goed bindt en het werkt daarnaast 
ook nog verzachtend voor de huid.

Binnen een paar minuten is deze deodorant gemaakt en je doet er vervolgens erg lang mee:

laat eerst de kokosolie smelten, dit kan au-bain-marie of in de zon

voeg vervolgens de bakingsoda toe en meng het geheel goed

Voeg tot slot de maizena toe en roer het weer goed door.

wanneer het mengsel lichtgeel is en vrij van klonters is het klaar

laat het vervolgens afkoelen in de koelkast tot het hard is

En dat was het! Zo simpel (en goedkoop!!) is het.
Je kan ervoor kiezen om het in een potje te doen.
Vanuit dit potje smeer je de deo vervolgens onder je armen.
Nog makkelijker in het gebruik, is het om een oude deostick te vullen.


Dit is een gebruikte Lady Speedstick die in in New York kocht,
maar er zijn vast soortgelijke sticks in Nederland
Je draait hem helemaal naar beneden alvorens je het gaat vullen met het mengsel


je laat het vervolgens afkoelen in de koelkast, en voilà, klaar is je deostick

Let er wel op dat kokosolie smelt bij 24 graden.
In de zomer leg je hem daarom in de koelkast, dat is nog lekker fris ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten