maandag 21 september 2015

HEERLIJKE EN SIMPELE LOW-BUDGET PASTASAUS

de meest lekkere, goedkope en gezonde pastasaus maak je eenvoudig zelf in een handomdraai.

Deze pastasaus deel ik graag, omdat het de lekkerste is die ik proefde sinds ik in ItaliĆ« was.
Ik kreeg het recept van een vriendin van mij, uit het kookboek van Sophia Loren.
Daar kan geen potje tegenop; Het is goedkoper, lekkerder, gezonder en even
snel te maken. Bijna te eenvoudig om te kunnen geloven dat hij werkelijk
zo lekker is, maar als je de saus eenmaal zo maakt koop je nooit meer een potje of blikje,
echt waar!

Al eerder was ik de potjes pastasaus beu door de grote hoeveelheid chemische stoffen,
zout en suiker die ze bevatten. Ik besloot mijn saus "vers" te gaan maken
met behulp van tomatenpuree en gezeefde tomaten in blik, maar dit blijkt ook erg ongezond!
Het is namelijk zo dat de binnenkant van het blik bekleed is met een soort plastic: BPA.
De zuurtegraad van de tomaten zorgt er zelfs voor dat er extra BPA in de tomaten lekt.
BPA is een synthetisch oestrogeen dat gezondheidsklachten kan veroorzaken als
vruchtbaarheidsproblemen, zwaarlijvigheid, hartproblemen en leverschade.
Het is hetzelfde plastic waarvan waterflesjes zijn gemaakt
(die je dus niet te lang opnieuw moet gebruiken)
en van de rel die een paar jaar geleden heerste rondom het gebruik
ervan in babyflesjes en speentjes...

Ik gebruikte de blikjes trouwens omdat ik nooit had verwacht dat er zoveel smaak zou
zitten aan onze Hollandse tomaten. Maar het geheim zit hem in het roerbakken van
de tomaten i.c.m. de (in v
erhouding weinige) suiker.

Dan hier het te simpele recept:

Wat heb je nodig voor 6 porties?*

6 el extra vergine olijfolie
5 teentjes knoflook in stukjes gehakt
1 kg rijpe (biologische) tomaten in vieren gehakt
15 verse basilicumblaadjes
1 theelepel suiker
zout naar smaak
versgemalen peper
(verse) spagetti
vers geraspte parmezaanse kaas

*Alles is goedkoop te krijgen bij de Aldi


Hoe maak je het?

Verhit de olie in een pan op hoog vuur.
Doe de knoflook in de pan en frituur het tot licht bruin.
Haal vervolgens de knoflook uit de pan en bak de in vieren gehakte
tomaten in de hete olie, voeg ook de basilicum, suiker en even later
zout en peper toe. (Je kan er eventueel voor kiezen om de helft van de knoflook
in de pan te laten, als je erg van knoflook houdt.)
Roerbak het geheel vervolgens een paar minuten tot het gaar is.
Daarna pureer je de saus met een staafmixer in de pan
en laat je het, onder af en toe roeren,
 nog eens 8 minuten op laag vuur doorsudderen.

En klaar is de saus!
Roer de saus door de al dente gegaarde spaghetti
en maak het af met wat vers geraspte parmezaanse saus.

De saus is al heerlijk op zichzelf, maar je kan hem ook prima als basis
gebruiken om verder uit te bouwen.
Hij is overigens ook goed in te vriezen en erg lang houdbaar.

Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten